۸ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85366816
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آسیب‌های ورزشی و خداحافظی با دنیای ورزش

۸ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۰۰
کد خبر: 85366816
آسیب‌های ورزشی و خداحافظی با دنیای ورزش

زنجان - ایرنا - فعالیت‌های ورزشی به رغم تمامی توصیه‌ها گاهی موجب آسیب دیدگی ورزشکاران می‌شود که در صورت بی توجهی به این آسیب‌ها، اخلال در عملکرد افراد و گاه جدایی و خداحافظی همیشگی ورزشکاران از دنیای ورزش را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آسیب ورزشی به طور معمول در هنگام انجام فعالیت های ورزشی روی می‌دهد و اغلب ورزشکاران که به طور مستمر مشغول این فعالیت ها هستند کم و بیش سطوحی از این آسیب ها را تجربه می کنند.

این آسیب ها تنها به ورزشکاران محدود نمی شود بلکه افراد عادی به خصوص فعالان در مشاغلی مانند نجاران و برقکاران،‌ کارگران برخی کارخانه ها و دیگر مشاغل بیش از دیگران در معرض این آسیب ها هستند.

آسیبهای ورزشی گاه منجر به جدایی ورزشکاران از دنیای ورزش می شود.آنچه که در این آسیب ها از اهمیت بالایی برخوردار است مختل شدن فعالیت ورزشکاران و یا امور کاری دیگر افراد است که دچار این مشکلات می شوند و دیگر اینکه گاه این آسیب ها به خصوص برای ورزشکاران منجر به جدایی همیشگی از ورزش مورد علاقه آنها می‌شود.

آسیب‌های ورزشی و خداحافظی با دنیای ورزش

آسیب‌های ورزشی و خداحافظی با دنیای ورزش

آرنج، شانه‌، التهاب تاندون، تاندون آشیل،‌ مچ پا،‌ آرنج،‌ سر و زانو بیشترین نواحی در معرض آسیب ورزشی هستند و اغلب آسیب‌های ورزشی شامل یک یا چند نوع آسیب اسکلتی و عضلانی در این نواحی است که در اغلب موارد آسیب دیدگی مفاصل و شکستگی استخوان، در رفتگی، پارگی غضروف،‌ ضربه مغزی، کشیدگی و رگ به رگ شدن را نیز به دنبال دارد.

برای اطلاع هرچه بیشتر در خصوص آسیب های ورزشی و راهکارهای پیشگیری از این مشکلات خبرنگار ایرنا با سیده رویا جعفری، کارشناس ارشد آسیب های ورزشی و حرکات اصلاحی در زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا:‌ منظور از آسیبهای ورزشی چه نوع مشکلاتی است و چه افرادی بیشتر در معرض این آسیب‌ها هستند؟

آسیب های ورزشی به صدمات ناشی از ورزش گفته می شود اما این آسیبها تنها محدود به ورزشکاران نیست و ممکن است افراد دیگر به دلیل ماهیت شغلی خود دچار این آسیب ها شوند.

به طور کلی آسیبهای ورزشی ناشی از صدماتی است که به دلیل ضربه یا اعمال فشار بیش از حد در عضوی از بدن رخ می دهد و یا ممکن است افراد عادی نیز به دلیل ماهیت شغلی خود، این آسیب ها را تجربه کنند به عنوان مثال ممکن است نجار یا برقکاری در ناحیه آرنج دچار آسیب " تنیس البو" شود که این مشکل در تنیس بازان بیشتر دیده می شود.

به طور کلی آسیبهای ورزشی در ۲ گروه از افراد ورزشکار و غیر ورزشکار بررسی می شود.

آسیب‌های ورزشی و خداحافظی با دنیای ورزش

ایرنا: چه عواملی موجب آسیب های ورزشی می شود؟

آسیب های ورزشی ناشی از یک سری عوامل است که این عوامل به ۲ دسته درونی و بیرونی تقسیم می شود.

آسیب های ورزشی با سن،‌ جنس و ویژگی های بدنی افراد متفاوت است.عوامل درونی مانند سن است که با افزایش سن،‌ میزان آسیب پذیری افراد نیز بیشتر می شود همچنین در دوران کودکی نیز برخی آسیب ها در ورزشکاران این گروه سنی بیشتر رخ می دهد.

شماری از آسیب ها با توجه به جنسیت افراد متفاوت است، آسیب هایی مانند "‌ ال سی ال " در خانمها چهار تا ۶ برابر بیشتر از آقایان است.

ال سی ال، رباطی است که در قسمت قدامی زانو قرار دارد و باتوجه به تفاوتهایی که در آناتومی بدن زن و مرد وجود دارد میزان این آسیب در زنان بیشتر است.

ترکیب بدن نیز در این آسیب ها دخیل است به طوریکه افراد دارای اضافه وزن یا با درصد چربی بالایی در بدن بیشتر دچار آسیب می شوند.

این مشکلات ممکن است در افرادیکه سابقه آسیب دارند نیز بیش از دیگر افراد روی دهد.

ایرنا:‌ افراد دچار آسیب های ورزشی چه مراحلی را برای بهبود و بازگشت به روال عادی ورزش و کار خود باید طی کنند؟

در افرادیکه سابقه آسیب دارند دوره توانبخشی بسیار مهم است. توانبخشی باید به درستی و به طور کامل انجام شود تا این افراد بتوانند فعالیتهای ورزشی و کاری خود را مانند گذشته از سر بگیرند.

زمانیکه ورزشکاری آسیب می بیند حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند و دوران درمان و توانبخشی را به طور اصولی و تحت نظر پزشک به درستی انجام دهد.

در مرحله توانبخشی حتما باید به فیزیوتراپیست مراجعه و پس از آن نیز در صورت صلاحدید تحت نظر پزشک و فیزیوتراپیست و متخصصِ حرکتهای اصلاحی، آماده بازگشت به فعالیت های ورزشی شود.

با توجه به میزان و عضو آسیب دیده ورزشکار، دوره توانبخشی نیز در آنها متفاوت است و زمان آن از سوی پزشک متخصص و با توجه به ویژگی جسمانی افراد تعیین می شود.

آسیب دیدگی های ورزشی بدون مراجعه به متخصص مربوطه و تنها با استراحت و دوری مقطعی از فعالیت ها بهبود نمی یابد.

ایرنا: برای جلوگیری از آسیب های ورزشی چه اقداماتی باید انجام داد؟

عواملی که باعث این آسیب ها می شود درونی و بیرونی هستند در عوامل درونی که فرد در محیط ورزشی قرار می گیرد، بحث توانایی و آمادگی جسمانی وی مطرح می شود و این بسیار موثر است که قدرت عضلانی، توان و استقامت فرد متناسب با فعالیت و تکنیک هایی باشد که در آن رشته ورزشی فعالیت می کند.

مورد دیگر نیز عوامل روانشناسی، باورها، ترس، اضطراب و استرس هایی است که افراد در محیط های ورزشی دارند؛ این عوامل در مصدومیت و آسیب فرد بسیار می تواند موثر باشد.

از سوی دیگر افراد در هر تیمی که هستند حتما باید در آن تیم متخصص روانشناسی باشد و ورزشکاران را به لحاظ ذهنی آماده کند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

استفاده از تجهیزات مناسب و حفاظتی و رعایت اصول ورزش در کاهش آسیب های ورزشی موثر است.علاوه بر عوامل درونی، عوامل بیرونی نیز می تواند در آسیب جسمانی ورزشکاران موثر باشد که از جمله آنها ابزار و تجهیزاتی است که ورزشکاران از آن استفاده می کنند که این وسایل باید متناسب با رشته ورزشی باشد و استفاده از تجهیزات حفاظتی نباید مورد غفلت واقع شود. همچنین سطحی که ورزشکار در آن فعالیت و کفشی که استفاده می کند باید مناسب باشد.

بحث گرم کردن و سرد کردن ورزشکار از دیگر عواملی است که باید از سوی ورزشکار به درستی و کامل انجام شود همچنین شرایط محیطی، آب و هوا نیز به عنوان عوامل بیرونی آسیبهای ورزشی محسوب می شود.

رعایت برخی اصول نیز از سوی ورزشکار و غیرورزشکار جهت پیشگیری از آسیب های ورزشی مهم است از جمله اینکه اگر ورزشکار یا هر فردی دچار برخی ناراحتی و آسیب جزئی در ناحیه ای از بدن خود می‌شود باید با مراجعه به پزشک از مزمن شدن این درد و گسترش یافتن آن جلوگیری کند و تحت نظر پزشک به فعالیت ورزشی متناسب ادامه دهد.

آسیب‌های ورزشی و خداحافظی با دنیای ورزش

ایرنا: آسیب های ورزشی در افراد غیرورزشکار چگونه ایجاد می شود و راههای پیشگیری از آن چیست؟‌

زمانی که افراد فعالیتی را انجام می دهند و وضعیت بدنی تکراری دارند که ناشی از ماهیت شغل آنهاست، ناخواسته دچار این مشکلات می شوند به طور مثال افرادی با توجه به ماهیت شغل خود ساعت ها به طور نشسته و یا پشت میز قرار دارند که این افراد با ضعف عضلات مواجه می شوند.

حرکتهای تکراری نیز به مرور زمان موجب مشکلات و دردهایی در نواحی از بدن می شود که باید حتما با ورزش های سبک و اصولی از آنها پیشگیری کرد.

این افراد باید از ورزش و فعالیت های جسمانی کمک بگیرند تا ضعف های جسمانی خود را اصلاح کنند.

افزایش سن نیز از دیگر عواملی است که توانایی جسمانی را کاهش می دهد و می توان با ورزش از این ناتوانی نیز جلوگیری کرد و یا آن را به تاخیر انداخت.

در بحث پیشگیری از آسیب ها برای ورزشکاران عواملی دخیل هستند که می توان با برخی حرکات از آن جلوگیری کرد. گرم و سرد کردن بدن ورزشکاران نقش مهمی در این خصوص دارد به طوریکه گرم کردن عمومی و تخصصی بدن مطابق با رشته ورزشی که انجام می شود باید مورد توجه جدی ورزشکاران باشد.

استفاده از کفش و تجهیزات مناسب و مطابق با رشته ورزشی، انجام تمرینات ورزشی و سیستم تمرین ها باید مطابق با توانایی جسمانی باشد.

افزایش حجم تمرینات باید تدریجی رخ دهد و بحث بازتوانی بدن و اینکه انتخاب درست ورزش در پیشگیری از آسیب ها بسیار تعیین کننده است به طوریکه هر فردی جهت انجام فعالیت های ورزشی باید مطابق با آناتومی بدن خود رشته ورزشی را انتخاب کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha